Meséből valóság? - Modern Disney karakterek a gender téma tükrében

Nem rég egy társasággal értekezésbe bonyolódtunk arról, hogyan változott a Disney hercegnők ábrázolása az idők során gender szempontból. Mivel ez szívemnek kedves téma, kifejteném itt pár olyan elméletem, amit abban az eszmefuttatásban nem nyílt módom.

businesswoman-with-shadow-superhero_110633-18.jpg

Egy kis Hercegnő-történelem

A korai Disney hercegnők a klasszikus mesevilágból kerültek ki, mint pl Csipkerózsika, Hamupipőke, Hófehérke. Ők a legkevésbe önálló hercegnők a Disney palettán, akik leginkább hagyatkoznak a külső megmentőre. Ezért gyakran kárhoztatja is őket/a Disneyt a modern közönség.

Utánuk érkeznek azok a hercegnők, akik az eredetijükhöz képest egyre markánsabban újragondolt mesékben szerepelnek. Pl Ariel, Jázmin. Illetve az olyan hősnők, akik technikailag nem is hercegnők (Esmeralda, a csepűrágó. Megara, aki voltaképpen prostituált.)

Utóbbiak már erős és független, jobbára magukról gondoskodó figurák, noha a státuszuk alacsony, és általában véve kiszolgáltatottak a férfiaknak.

Ennek fokozásaként aztán találkozunk Mulannal, aki katonának áll. Ő az elképzelhető legmaszkulinabb közegben vívja ki magának az elképzelhető legmagasabb elismerést.

A Fordulat - A kőkemény realizmus befigyel

A legutolsó kézzel rajzolt Disney mese, a Hercegnő és a béka legendák helyett a mindennapok realizmusához fordul, olyan szempontból, hogy Tianával a dolgozó nőt emeli be a Hercegnők sorába. Tiana messzemenően a legnehezebb helyzetből induló Disney-hősnő: Fiatal fekete lány családi védőháló nélkül egy olyan korszakban, ahol a feketék és a nők még messze nem vívták ki az egyenjogúságukat. Több állásban dolgozik azért, hogy megvalósítsa az álmát: hogy éttermet nyisson. Tehát egy reménybeli vállalkozót látunk, aki háromszorosan is árral szemben próbál úszni. Szegény, fekete, és ráadásul még nő is. Rendkívül önálló, céltudatos, határozott és kompetens, nem vár megmentőre, a küzdelme viszont mellőzi a látványos kereteket. Tiana egy észrevétlen "hétköznapi hős".

frog.jpg

A fordulat viszont nem csak a teljesen új típusú hősnő megjelenéséből érződik. A Herceg figurája is egészen más, mint a korábbi mesékben. Naveen herceg ugyanis egy lecsúszott bajkeverő. A korábbi férfihősök minimum egyenrangúak voltak a hősnőkkel, egyértelműen pozitív és kompetens karakterek. Naveen ellenben kezdésként inkább hátráltatja, semmint előmozdítja Tiana törekvéseit. Ő szorul állandóan megmentésre.

Elgondolkodtató motívum, hogy Tiana minden baja abból származik, hogy érdekből hajlandó megcsókolni egy békát. Ahelyett, hogy az áhított jutalmat kapná cserébe, ő maga is békává változik. Ez az én olvasatomban megint csak a prostitúció allegóriája. Ami lássuk be, mint látszólagos "könnyebbik út/célok megvalósítása felé vezető rövidebb út" állandóan ott lebeg a nehéz sorsú és-vagy ambíciózus lányok előtt.

Vissza a tündérmesékhez?

Tiana története után megjelentek a számítógépanimációs hercegnők. Aranyhaj, Jégvarázs, Merida. Látszólag visszatértünk tehát a klasszikus Hercegnő modellhez, és a klasszikus középkori mesevilághoz.

Valami viszont alapjaiban megváltozott. A fókusz teljesen eltolódott a nők közötti kapcsolati dinamikákra, a szerelem helyett pedig immár a szeretet erejét állítják középpontba.

Az Aranyhaj és a Merida az anya-lánya kapcsolatról szól. A Jégvarázs a testvéri szeretetről. Ugyan nem rajzfilm, de véleményem szerint a Demóna valódi mérföldkő ezen a téren. Itt ugyanis nyíltan szembeállítják egymással a klasszikus Disney értékeket (igaz szerelem megment) és az új központi értékeket (a szeretet mindent legyőz). 

A vonzó férfiak ugyan nem koptak ki a hősnők mellől. Viszont épp mint a hősnők (és minden más karakter), ők is jóval árnyaltabbak lettek. Már nem mindig egyértelmű, pozitív vagy negatív szereplők-e. Megmentő helyett esetenként nemhogy nem egyenrangú társak. Leginkább már csak ellenlábasok vagy segítők.

A Disney egyre inkább elfordul a típusfiguráktól, és kiforgatja a toposzokat, pedig mindkettő használata alapvető a mese műfajban. Bennem felmerül a kérdés, valóban gyerekeket célzó narratívák-e ezek? Hiszen annál sokkal mélyebb kérdéseket boncolgatnak, a maguk játékos módján.

Ha tetszett a cikk, lesd meg ITT, hogyan gondoltam újra egy gender témákat is boncolgató Disney történetet.

Ha szívesen olvasnál tőlem más történetet is, nézz rá a megjelent műveim listájára ITT. Ahol közülük többet el is olvashatsz. :)

thought-catalog-1thj5grabqi-unsplash.jpg