Vittorio Verossi

Utolsó kommentek:

Vittorio Verossi 2020.06.26. 17:13:03

@Sziszilane: Örülök, ha elgondolkodtatott, és boldog vagyok, hogy tetszik. :)

Bejegyzés: Egy kis OLVASNIVALÓ - Sorsfordító Novella

Vittorio Verossi 2020.06.26. 17:07:33

Mindenek előtt köszönöm az értékes és tartalmas hozzászólást. :)
A hiányérzeted teljesen jogos. A teljesség igénye nélkül írtam meg ezt a cikket, mivel a célom nem a Disney munkásságának átfogó elemzése volt. Egyszerűen csak szerettem volna illusztrálni az általam itt és most kiemelt tendenciákat.
Az sem volt célom, hogy bármilyen módon vagy szinten értekezzek a meseirodalomról. Én csak pár konkrét rajzfilmet vettem elő.
A cikk elején emlegetett eszmecserében te is részt vettél. Akkor én magam említettem fel a női antagonistákat, míg te egyebek mellett a Hercegnő-mesék eredeti verzióit hoztad föl. (Nagyon örülök, hogy most még bővebben kifejtetted. Őszintén érdekel a téma. *-* ) Szeretném kiemelni, hogy nekem eszem ágában sem volt általánosságban vizsgálni ezeket a meséket. Kizárólag a Disney-adaptációjukról tettem említést. Bírálni pedig egyáltalán nem bíráltam még ilyen aspektusukban sem a figurákat. Egyszerűen csak annyit mondtam, akadtak, akik megtették.
Valamit nagyon rosszul csinálhatok, ha úgy tűnt, hogy pozitívumként tüntetem fel a férfiszereplők háttérbe szorulását/gyengülését. :D Ezt a tendenciát sem óhajtottam semmilyen szinten minősíteni.
Valóban pontatlan voltam, amikor Naveen jellemfejlődését figyelmen kívül hagytam. Azt viszont le kell szögeznem, attól még, hogy bármilyen karaktert negatívan értékelek, nem jelenti, hogy nem kedvelem, vagy nem tartom létjogosultnak. Meglehetősen gyermeteg megközelítés volna a részemről. :)

Bejegyzés: Meséből valóság? - Modern Disney karakterek a gender téma tükrében

Sziszilane 2020.06.26. 14:43:23

Első nekifutásra érdekes megoldás. Még olvasgatom, ízlelgetem, ...boncolgatom egy kicsit. Több van ebben, mint az első olvasatra feltárulna. DE teccik!! :)

Bejegyzés: Egy kis OLVASNIVALÓ - Sorsfordító Novella

Timár_Krisztina 2020.06.26. 14:43:02

Előrebocsátom, hogy úgy gondolom, fontos megállapításokat teszel, és sok meglátásoddal egyetértek. Amit a realizmusról írsz, az különösen jó, és bizony érdemes beszélni ebben az összefüggésben a prostitúcióról, bármilyen fura.
(Nekem különben hiányzik a felsorolt rajzfilmek közül a Moana/Vaiana. Pedig beleillene az érvelésedbe, mert abban meg előbb érdekszövetség, aztán barátság alakul ki a két főszereplő között, de tovább nem mennek, már csak azért se, mert az egyik kiskamasz, a másik felnőtt (még ha nem is úgy viselkedik).)
A hercegnő-történelemnek az elején azt írod, hogy a Disney kezdetben a klasszikus mesevilághoz nyúlt, és önállótlan szereplőket alkotott. Először is nem a klasszikus mesevilág hibája, hogy a Disney ezt művelte vele. :) Amikor újraolvastam például az 1819-es Grimm-összesből (második kiadás) a Hamupipőkét, meg is lepődtem, mert én nem emlékeztem rá, hogy ez a nő ennyire tudja, mit akar. Másodszor ne felejtsd el, hogy ezekben a filmekben nemcsak a főszereplő nőnemű, és a többi női szereplő megítélése eltérő is lehet. Most arról nem beszélek, hogy az ügyeletes gonosz is lehet nő, mert attól még nem lesz egy feldolgozás modern. Sőt. De gondolj a Csipkerózsikában a három tündérre. Három komikus, ügyetlen öregasszony (nemcsak a nemük, a koruk alapján se lehetnének hősök a megszokott sémák szerint), akik nélkül a királyfi kb. szalámit nem tudna felszeletelni, nemhogy sárkányt legyőzni. Oké, ők se győznék le a sárkányt a királyfi nélkül, de hát ettől jó az együttműködés.
(Megjegyzés: Az 1819-es Grimm-összesben nem csókolják ám a békát, hanem falhoz vágják. Ezt szerintem gondold át. :))
Másodszor a klasszikus mesevilág sem kizárólag önállótlan főhősnőkkel dicsekedhet, hiszen a mi gondolkodásunk sem a semmiből alakult ki. A változásoknak nagyon komoly előzményeik voltak. Sőt. Ezért olvasok én is annyi klasszikus irodalmat. De Zalka Csenge ezt nálam sokkal jobban el tudja mondani, ráhagyom.
Harmadszor: Mintha erényként tüntetnéd föl, hogyha a férfi főhősök nem egyenrangú társak, sőt ellenlábasokká vagy segítőkké válnak. Egyetértünk abban, hogy ilyen kapcsolatokat is mutatni kell, hiszen léteznek, akármit csinálunk. Érdekes és izgalmas, ha egy film kiforgatja a sablonokat. De azért ne tekintsük ezt példaértékűnek. Legyen már az a példaértékű, ha két főszereplő normálisan együtt tud dolgozni. :) Van olyan, hogy ehhez az egyik vagy mindkét főszereplőnek fel kell nőnie, meg kell érnie, és szerintem ez is erény. Nem baj, ha előtte hátráltató volt. Még izgalmasabb is úgy a film.
Abban is egyetértünk, hogy egy nagyon kiforgatott sablonokkal dolgozó film már nem biztos, hogy gyereknek való. Egyszerűen azért, mert ha nem ismeri a sablont se még, akkor talán nem fogja érteni, mi történik. De hát ezt meg döntse el a célközönség, vagyis a gyerekek. :)

Bejegyzés: Meséből valóság? - Modern Disney karakterek a gender téma tükrében
süti beállítások módosítása